ЕФЕКТИВНІ МЕТОДИ І ТЕХНОЛОГІЇ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ РОБОТИ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-3-22Ключові слова:
методи сенсорної стимуляції, логоритміка, казкотерапія, дрібна моторика, метод моделювання ситуацій, ігрова терапія, інтерактивні методики, мультимедійні технологіїАнотація
У статті проаналізовано результати дослідження ефективних методів корекційно-розвивальної роботи для підготовки дітей із мовленнєвими порушеннями до навчання у школі. У дослідженні використовувалися сучасні методи та технології корекційно-розвивальної роботи з дітьми з порушеннями мовлення. Формуючий етап дослідження передбачав впровадження спеціальних програм корекційної роботи, спрямованих на покращення мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку зпорушеннями мовлення. Основна мета цього етапу полягала у використанні ефективних методик, які сприяли б покращенню звуковимови, розвитку фонематичного слуху, збагаченню словникового запасу та формуванню зв’язного мовлення. Програми були розроблені з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей, що дозволило оптимізувати процес корекції та досягти кращих результатів.
Перша програма ґрунтувалася на традиційних методах логопедичної роботи. Основний акцент був зроблений на постановці, автоматизації та диференціації звуків, що є необхідною складовою мовленнєвого розвитку. Друга програма, базувалася на інтерактивних методах роботи та включала елементи ігрової терапії. Основна увага приділялася створенню мовленнєвого середовища, де діти могли природним чином вдосконалювати свої мовленнєві навички. Зокрема, було застосовано ігрові логопедичні вправи, артикуляційну гімнастику, дихальні вправи, а також методи сенсорної стимуляції. Використовувалися інтерактивні методики, такі як казкотерапія та рольові ігри, що сприяють розвитку мовлення в природному середовищі. Для покращення фонематичного слуху застосовували вправи на розрізнення звуків, а для розвитку зв’язного мовлення – метод моделювання ситуацій. Особливу увагу приділяли роботі з дрібною моторикою. У комплексі ці методи сприяли підвищенню мовленнєвої готовності дітей до школи.