https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/issue/feed Psychology Travelogs 2024-10-05T20:31:43+00:00 Кравчик Юрій Васильович pt@khmnu.km.ua Open Journal Systems <div class="additional_content"> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">ISSN</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> 2786-5568<br /></span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><strong>ISSN</strong> 2786-5576 (online)<br /></span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Публікується </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">з квітня 2021 року</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Видавництво: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Хмельницький національний університет</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> (Україна)</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Періодичність:</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> 4 рази на рік (щоквартально прийом до 28 числа останнього місяця) </span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Мови рукопису: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">змішаними мовами: українська, </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">англійська </span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Редактори: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Таїсія Комар</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> (м. Хмельницький, Україна)</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого ЗМІ: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Серія КВ № <a href="http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2023/01/pt-scaled.jpg">24780-14720Р</a> (27.04.2021).</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Реєстрація: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">фахове видання категорії "Б". Наказ Міністерства освіти і науки України про затвердження рішень Атестаційної колегії №185 від 20.02.2023 року.</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><br /></span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Умови ліцензії: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації разом з твором, який одночасно ліцензується за ліцензією <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Creative Commons Attribution International CC-BY</a>, що дозволяє іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому журналі</span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">. </span></span></strong></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Заява про відкритий доступ: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">журнал "Psyсhology Travelogs" забезпечує негайний відкритий доступ до свого змісту за принципом, що надання вільного доступу до досліджень для громадськості підтримує більший глобальний обмін знаннями. </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Повнотекстовий доступ до наукових статей журналу представлений на офіційному веб-сайті в розділі Архіви.</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Адреса: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Н</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">ауковий журнал “Psyсhology Travelogs”, Хмельницький національний університет, вул. 11, м. Хмельницький, 29016, </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Україна</span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">.</span></span></strong></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Тел .: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">+380673817986</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Електронна адреса: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">pt@khmnu.edu.ua</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Веб-сайт: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">http://pt.khmnu.edu.ua.</span></span></p> </div> https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/200 ПСИХОЛОГІЧНА СПРОМОЖНІСТЬ РЕФЛЕКСИВНОГО ДИСКУРСУ В ПСИХОТЕРАПІЇ ЛАТЕНТНИХ ДЕСТРУКТИВНИХ ЗМІСТІВ ПСИХІКИ ОСОБИСТОСТІ 2024-09-25T10:53:55+00:00 Валентина АФАНАСЕНКО valentinaafanasenko9@gmail.com Таїсія КОМАР komart@khmnu.edu.ua Алла СІРЕНКО Heraldes@khmnu.edu.ua <p><em>У статті висвітлюється проблема психологічної своєрідності прихованих деструктивних тенденцій особистості, зокрема, схильності до суїциду. Відзначається, що відсутність теоретичного обґрунтування продуктивних методів профілактики суїциду та реабілітації особистості з урахуванням унікальних особистісних характеристик, що визначають суїцидальні тенденції, зумовлюють актуальність науково-психологічної розвідки.</em></p> <p><em>Характерною особливістю психічного життя та поведінки людини з суїцидальними тенденціями є звуження свідомості. Специфічність поведінки засвідчує ригідність стратегії і структури її життєдіяльності. Зазначено, що зважаючи на означену специфіку психічного стану особистості, у психотерапевтичному процесі суїцидальних тенденцій високу продуктивність виявляють рефлексивні практики.</em></p> <p><em>Високоспроможним психотерапевтичним засобом реабілітації латентних деструктивних тенденцій особистості обґрунтовано рефлексивний дискурс. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/201 АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ЗДОРОВ’Я МЕНЕДЖЕРІВ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ ПІД ЧАС ВІЙНИ 2024-09-25T11:02:28+00:00 Каріна КРИВДА krivdakarina@gmail.com <p><em>У статті представлено результати аналізу впливу програми психологічного забезпечення професійного здоров’я менеджерів торговельних підприємств під час війни. Про це свідчать позитивні зміни показників методик, які діагностують рівень професійного здоров’я менеджерів торговельних підприємств експериментальної групи. Визначено суттєве поліпшення загального індексу шкали здоров’я та його змінних, загального індексу шкали способу життя, індексу ресурсності, зниження показників професійного вигоряння, підвищення загального рівня професійної життєстійкості. Такі позитивні зміни зумовили поліпшення професійного здоров’я менеджерів торговельних підприємств експериментальної групи в умовах війни з низького рівня до середнього.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/202 ВПЛИВ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА ФОРМУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО СІМ’ЯНИНА 2024-09-25T11:12:34+00:00 Євген ПОТАПЧУК potapchuk1@i.ua Олена КОЛЕСНИК hkolesnik.com@gmail.com <p><em>У статті здійснено осмислення впливу ЗМІ на формування майбутнього сім’янина. Стрімкий розвиток споживання медіапродукції призводить до зростання впливу ЗМІ на формування особистості як майбутнього сім’янина. Водночас ЗМІ можуть здійснювати як позитивний, так і негативний вплив на формування сімейних цінностей та уявлення про сім’ю та сімейні стосунки. </em></p> <p><em>Звідси виникає потреба у формуванні в молоді культури сприймання сукупності інформаційно-комунікативних засобів та розвитку вміння користуватися необхідною інформацією про сімейно-шлюбне життя, а також розробка рекомендацій щодо критичного тлумачення інформації ЗМІ з різних медіа про функції сім’ї та важливі сімейні ролі подружжя.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/203 СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА: ДУМСКРОЛІНГ, ФАБІНГ ТА НОМОФОБІЯ 2024-09-25T11:20:56+00:00 Людмила МАТОХНЮК lyda1974@gmail.com <p><em>У статті розглянуто дефініцію понять фабінг, думскролінг, номофобія Встановлено, що фабінг – це явище, коли особистість ігнорує безпосередню міжособистісну комунікацію відволікаючись під час спілкування. Основними причинами є прагнення отримати миттєве задоволення від соціальних мереж та пошук нової інформації. Думскролінг – внутрішній психологічний/психічний дискомфорт, що проявляється безкінечним читанням негативної інформації та призводить до порушення життєдіяльності особистості. Причини включають інформаційне перенасичення, тривогу через глобальні події та бажання бути в курсі останніх новин. Номофобія – це тривожний розлад, характеризується нав’язливим бажанням нерозлучності з мобільним пристроєм, чи засобами зв’язку та спричиняє душевний дискомфорт, почуття страху і занепокоєння та порушує нормальний процес життєдіяльності особистості. Виникає через страх бути недосяжним та втратити зв'язок із соціальним оточенням. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/204 ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ НА ЕТАПІ ВІДНОВЛЕННЯ 2024-09-25T11:32:21+00:00 Наталія СУРГУНД surhundn@khmnu.edu.ua Галина ВЕРБА halyna.verba@gmail.com <p><em>У періоди війни психічне здоров’я страждає у всіх людей, проте у військовослужбовців, які перебували у зонах бойових дій, ця проблема є особливо актуальною. Майже кожен з них потребує допомоги, навіть якщо з боку здається, що все гаразд. Саме тому держава забезпечує їх можливістю безкоштовного отримання широкого спектру послуг для діагностики та лікування. Психологічна реабілітація військових складається з різноманітних заходів, спрямованих на покращення і відновлення психічних функцій організму. При успішному і своєчасному проведенні цієї реабілітації особа зможе швидше адаптуватися до мирного життя і уникнути багатьох проблем, які часто виникають у людей з бойовим досвідом.</em></p> <p><em>Психологічна реабілітація військовослужбовців є критично важливою складовою процесу відновлення після участі в бойових діях. Цей процес має вирішальне значення для повернення військових до нормального функціонування в суспільстві або забезпечення їхньої здатності продовжувати виконання бойових завдань. У статті розглядаються основні аспекти психологічної реабілітації військових на етапі відновлення, зокрема специфічні методи та підходи, що застосовуються для підтримки психічного здоров’я.</em></p> <p><em>Особлива увага приділяється потребам військовослужбовців, які виникають після повернення з зони конфлікту, і викликам, з якими вони стикаються, включаючи стрес, травматичний стресовий розлад (ПТСР), депресію та соціальну ізоляцію</em></p> <p><em>Важливим аспектом статті є аналіз практичних рекомендацій для ефективної реабілітації військовослужбовців, що допомагають зменшити стресові навантаження та покращити загальне самопочуття. Розглянуто також необхідність комплексного підходу, який включає інтеграцію психологічної підтримки, соціальної адаптації та медичної допомоги. Стаття підкреслює важливість розробки та впровадження комплексних програм реабілітації, що сприяють успішному відновленню військових і їхньому поверненню до активного життя в суспільстві.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/205 ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ ТА УПРАВЛІННЯ МІЖОСОБИСТІСНИМИ КОНФЛІКТАМИ В КОМАНДІ 2024-09-25T11:43:07+00:00 Вікторія ТИХОНОВИЧ vntihonovich@gmail.com <p><em>У статті висвітлено результати дослідження причин виникнення міжособистісних конфліктів у команді та окремих аспектів управління ними. Виділено такі форми прояву міжособистісних конфліктів у команді: відкрита конфронтація, прихована конфронтація, вияв негативних емоційних реакцій, зниження якості спільної роботи, комунікаційні проблеми, зміни в командній динаміці, зниження командного духу. Визначено п’ять груп причин виникнення міжособистісних конфліктів у команді: різниця в поглядах і переконаннях; особисті відмінності, міжособистісна антипатія; конкуренція; комунікативні бар’єри; розбіжності в цілях та очікуваннях. Виявлено, що міжособистісні конфлікти в команді мають як негативні, так і позитивні наслідки для організації. Доведено, що діагностика конфліктних ситуацій, формування конфліктологічної компетентності та антиконфліктної поведінки членів команди забезпечує ефективність управління конфліктами. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/206 ПІДГОТОВКА МОЛОДІ ДО СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ ЧЕРЕЗ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ТА УСВІДОМЛЕННЯ ВЛАСНОЇ САМОЦІННОСТІ 2024-09-25T11:51:05+00:00 Олександра КОЦЮК kotsykalexa@ukr.net <p><em>Стаття розглядає важливість формування особистості молоді як ключового етапу підготовки до сімейного життя. Вона наголошує на ролі самооцінки та самоцінності у цьому процесі. Шляхом аналізу ми продемонструємо, як позитивне ставлення до себе та визнання власної цінності будуть сприяти побудові здорових та згуртованих сімейних відносин. В статті також розглядаються стратегії та методи, які допомагають молодим людям розвивати самоповагу та самоприйняття, щоб вони могли вступити у сімейне життя з впевненістю та готовністю до спільного будівництва майбутнього.</em></p> <p><em>Автор статті розглядає важливість формування особистості молоді як ключового етапу підготовки до сімейного життя, наголошує на ролі самооцінки та самоцінності у цьому процесі. Шляхом аналізу визначено, що позитивне ставлення до себе та визнання власної цінності сприятимуть побудові здорових і згуртованих сімейних відносин. У статті також обґрунтовано стратегії і методи, що допомагають молодим людям розвивати самоповагу та самоприйняття, з метою вступу у сімейне життя з впевненістю та готовністю до спільного будівництва майбутнього.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/207 ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГА З ЖЕРТВАМИ ДОМАШНЬОГО НАСИЛЬСТВА 2024-09-25T12:00:24+00:00 Олена ВАСИЛЕНКО vasilenko.dm@ukr.net Сніжана ГОРБАНЬ sbilan46@gmail.com <p><em>У статті розглянуто теоретичні аспекти професійної діяльності психолога з жертвами домашнього насильства. Уточнено зміст понять «насильство» і «домашнє насильство»; охарактеризовано основні завдання, способи, етапи надання психологічної допомоги жінкам та дітям, які стали жертвами домашнього насильства. Авторами статті з’ясовано, що робота психолога з жертвами домашнього насильства потребує розвитку у нього відповідних особистісних і професійно значущих рис, поєднання яких на психофізіологічному, інтелектуальному та особистісному рівнях значно покращить якість надання фахівцем своїх послуг.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/208 ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІНСЬКОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ 2024-09-25T12:10:53+00:00 Зінаїда АНТОНОВА shvedzina@ukr.net Крістіна СТАРОСТІНА tanzovchiza@gmail.com <p><em>У статті досліджується підхід керівників освітніх установ до відношення із суб’єктами педагогічної реальності, звертається увага на індивідуально-типові особливості толерантного, терпимого та нетерпимого ставлення. Важливу роль у роботі з вихованцями та педагогами відіграє розуміння та вміння виявляти толерантність. Це поняття визначається як здатність приймати інших, розуміти та поважати їхні думки, відмінності та особливості. Керівники освітніх установ мають сприяти створенню атмосфери взаєморозуміння та підтримки. Терпимість, у свою чергу, визначається як здатність змиритися зі сходженням думок чи поведінки, що не відповідають власним переконанням. Це важливий аспект в управлінні освітніми процесами, оскільки дозволяє створити простір для різноманітності поглядів та підходів. Нетерпимість, навпаки, проявляється у відкиданні інших та їхніх думок, що не відповідають власним уявленням. Це може призвести до конфліктів та дисгармонії у колективі, що негативно впливає на атмосферу в установі та якість освітнього процесу.</em></p> <p><em>У статті представлено та описано типології управлінців закладів освіти. Зокрема визначено та описано характеристики таких типів: «диктатор», «снігова королева», «боєць», «зарозумілий», «стоїк», «Попелюшка», «поблажливий», «миролюбний», «альтруїст». Також для керівників та адміністраторів освітніх установ розроблено багаторівневу програму «Психологія і педагогіка толерантності в системі підвищення кваліфікації управлінських кадрів освіти».</em></p> <p><em>Розуміння та аналіз концепцій толерантної взаємодії допомагають керівникам освітніх установ створити сприятливе середовище для особистісного розвитку як здобувачів освіти, так і педагогічного колективу загалом. Підтримка толерантного та відкритого підходу сприяє побудові відносин, заснованих на повазі та взаєморозумінні, що є важливим елементом успішного управління освітнім закладом.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/209 ВЗАЄМОДІЯ ЗАХИСНИХ МЕХАНІЗМІВ, СТРАТЕГІЙ ОПАНУВАННЯ ТА САМОПРИЙНЯТТЯ У РОЗВИТКУ ПІДЛІТКІВ: ДИЗАЙН ДОСЛІДЖЕННЯ 2024-09-25T12:22:31+00:00 Володимир ПЕТЕЛИЦЬКИЙ Heraldes@khmnu.edu.ua Інокентій КОРНІЄНКО Heraldes@khmnu.edu.ua <p><em>Це комплексне дослідження вивчатиме складні взаємозв’язки між психологічними захисними механізмами, стратегіями опанування та самоприйняттям у розвитку підлітків. Спираючись на усталені теорії психоаналізу, когнітивно-поведінкові підходи та гуманістичну психологію, дослідження інтегрує останні відкриття в галузі нейропсихологічної науки для забезпечення багатогранного розуміння психології підлітків.</em></p> <p><em>У дослідженні пропонується застосування розгалуженого методологічного інструментарію з використанням валідних інструментів оцінки, включаючи опитувальник захисних стилів (DSQ-40), шкалу опанування підлітків (ACS) та шкалу самооцінки Розенберга (RSES) для вимірювання досліджуваних конструктів. Аналізуючи дані різноманітної вибірки підлітків, дослідження має на меті виявити типові захисні механізми та стратегії опанування, дослідити їх взаємозв’язки та вивчити, як вони сприяють самоприйняттю та загальному благополуччю підлітка.</em></p> <p><em>Ключові напрямки дослідження включають вплив культурного походження на стилі опанування та захисту, вплив соціальних медіа на самосприйняття підлітків, гендерні відмінності в управлінні стресом та самоприйнятті, а також роль особистісних рис у становленні психологічної адаптації. Дослідження також враховує нейробіологічні основи цих процесів, враховуючи й онтогенез мозку, що відбувається в підлітковому віці.</em></p> <p><em>Запропонований дизайн дослідження включає використання релевантних статистичних методів, таких як регресійний та кореляційних аналізів, необхідних для розробки комплексної моделі самоприйняття підлітків. Ця модель має на меті прояснити складні взаємодії між захисними механізмами, стратегіями опанування та самоприйняттям, забезпечуючи методологічну основу для майбутніх досліджень та побудови програми психокорекційних втручань.</em></p> <p><em>Пропонуючи розуміння поширеності різних психологічних стратегій серед підлітків та їх ефективності у сприянні самоприйняттю і благополуччю, це дослідження може мати суттєву практичну значущість для психологів, педагогів, соціальних працівників. Результати можуть фасилітувати розробку цільових психокорекційних втручань та програм підтримки, які враховують індивідуальні відмінності, культурні контексти та унікальні виклики, з якими стикаються сучасні підлітки в умовах війни.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/210 АДАПТАЦІЯ ВАЖКОПОРАНЕНИХ КОМБАТАНТІВ ДО МИРНОГО ЖИТТЯ 2024-09-25T12:30:52+00:00 Світлана ПЕТРЕЧЕНКО svet-petre@meta.ua <p><em>У статті розглядаються особливості соціально-психологічної адаптації військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, та важкопоранених військовослужбовців, у період їх повернення до цивільного життя. Зазначається, що ця категорія населення потребує спеціального підходу через зміни в їхній психіці та складнощі, з якими вони стикаються. Вони можуть відчувати незрозуміння від суспільства, родини, мати проблеми у соціальному взаємодії та у вирішенні громадянських питань. Військовослужбовці, які повернулися, потребують комплексної психологічної допомоги та психотерапії. Для цього важливо створити спеціалізовані центри допомоги, які надаватимуть підтримку у їхній соціально-психологічній адаптації до мирного життя.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/211 ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ МОЛОДШИХ КУРСІВ ДО РІЗНИХ ФОРМ ВІРИ 2024-09-25T12:41:34+00:00 Валентина КУТІШЕНКО v.kutishenko@kubg.edu.ua Світлана СТАВИЦЬКА s.o.stavitska@npu.edu.ua Олена МУЗИКА o.muzyka@kubg.edu.ua <p><em>Стаття присвячена актуальній проблемі ціннісного ставлення студентів до різних форм віри. У роботі висвітлено різні підходи до розуміння сутності поняття віри, її змісту та форм. Презентовано результати емпіричного дослідження ціннісного ставлення студентів-психологів молодших курсів до різних форм віри, розкрито встановлені загальні тенденції цього ставлення, зокрема,&nbsp; домінування у системі віри студентів певних її форм.</em> <em>Представлено рейтинг конструктів різних форм віри за вираженістю у студентів. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/212 ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ УМОВ ТА ЧИННИКІВ, ЩО ЗДІЙСНЮЮТЬ ВПЛИВ НА РІВЕНЬ ГОТОВНОСТІ ОСОБИСТОСТІ ДО ШЛЮБУ 2024-09-25T13:12:52+00:00 Аліна ВОВК alinademkova8@gmail.com <p><em>Стаття присвячена комплексному дослідженню психологічних умов і чинників, що впливають на розвиток шлюбного потенціалу особистості. У роботі проаналізовано теоретичні підходи та проведено емпіричне дослідження, спрямоване на визначення ключових психологічних чинників, які формують готовність до шлюбно-сімейних стосунків. Особливу увагу приділено впливу батьків на формування шлюбних уявлень молоді та виборів партнерів. Також розглянуто вплив сучасних медіа на формування психіки молоді та враховано вплив соціальних мереж, особливо блогерів, на формування уявлення молоді про шлюб. Таким чином, стаття представляє цілісний погляд на психологічні умови формування шлюбного потенціалу особистості. Результати дослідження можуть бути корисними для практикуючих психологів, сімейних консультантів, а також для розробки програм підготовки молоді до сімейного життя та формування здорових шлюбних стосунків.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/213 ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК КРЕАТИВНОСТІ ТА КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ 2024-09-25T13:21:21+00:00 Людмила ДОЦЕНКО liudmyla.dotsenko@knlu.edu.ua <p><em>Стаття присвячена проблемі розвитку креативності та комунікативних умінь майбутніх психологів, що складає основу для формування їх соціокультурної компетентності у процесі професійної підготовки. Описано результати емпіричного дослідження взаємозв’язку креативності з комунікативними вміннями здобувачів вищої освіти. Проаналізовано результати діагностики креативності, а також рівня розвитку комунікативних умінь майбутніх психологів.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/214 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ 2024-09-25T13:32:14+00:00 Наталія СУРГУНД surhundn@khmnu.edu.ua Вікторія ДРИГУЛА vikasinchishina9@gmail.com <p><em>Стаття присвячена темі розвитку комунікативних навичок у дітей з розладами аутистичного спектру, в ній узагальнено рекомендації для батьків та педагогів, а також результати досліджень у цій сфері. Стаття може бути корисною для всіх, хто працює з дітьми з аутизмом або має таких дітей в сім’ї.</em></p> <p><em>Особливості розвитку комунікативних навичок у дітей з розладами аутистичного спектру є досить важливою темою для вивчення. Діти з аутизмом можуть мати унікальні потреби та вимоги у розвитку мовлення та спілкування. Важливо розуміти, що для цих дітей комунікація може бути складнішою, але з відповідною підтримкою вони можуть досягати значних успіхів у цій сфері. Застосування методів розвитку комунікативних навичок, таких як природні методи спілкування, позитивне підкріплення та використання різних комунікаційних засобів, може бути вельми корисним для дітей з аутизмом. Більше того, ранній початок розвитку комунікативних навичок і доступ до спеціалізованої допомоги може значно покращити якість життя цих дітей і допомогти їм успішно інтегруватися в суспільство.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/215 ОСОБЛИВОСТІ ПОЯВИ ТА ПОДОЛАННЯ КРИЗИ ЕМОЦІЙНОЇ БАЙДУЖОСТІ МІЖ ШЛЮБНИМИ ПАРТНЕРАМИ 2024-09-25T13:44:55+00:00 Дарія КАРПОВА karpovada@khmnu.edu.ua Анастасія ВЕРБСЬКА arsinastya@gmail.com <p><em>У статті здійснюється аналіз особливостей появи та подолання кризи емоційної байдужості між шлюбними партнерами. Уточнено поняття «емоційна байдужість між шлюбними партнерами». З’ясовано, що подружжя не знає ефективних моделей поведінки для подолання кризи емоційної байдужості, члени подружньої пари свідомо чи несвідомо схильні приписувати відповідальність за своє шлюбне життя своєму партнеру, не шукають причини сімейної дисгармонії в собі і не беруть відповідальність на себе. Виявлено, що для успішного подолання кризи емоційної байдужості подружжю важливо знати про цю проблему, розуміти ознаки, причини та наслідки емоційної байдужості, усвідомлювати та корегувати тип своєї поведінки при появі емоційної байдужості.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/216 ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ФАХІВЦІВ ЛОГІСТИЧНОЇ СФЕРИ 2024-09-25T14:00:03+00:00 Інна КАРЯКА inna.kariaka@knlu.edu.ua Дмитро ЛИТОВКА Heraldes@khmnu.edu.ua <p><em>Стаття присвячена вивченню проблеми особливостей прояву емоційного вигорання фахівців логістичної сфери. Розкрито сутність феномену емоційного вигорання, наведено ряд структурних та процесуальних моделей емоційного вигорання, розглянуто його фактори, симптоми. Було виокремлено психологічні чинники емоційного вигорання через призму професійних обов’язків логістів та специфіку їх виконання.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/217 ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ 2024-09-25T14:09:30+00:00 Лариса БЕРЕЗОВСЬКА berezlarysa@gmail.com Емьовке БЕРГХАУЕР-ОЛАС berghauer.olasz.emoke@kmf.org.ua <p><em>У статті представлено результати </em><em>емпіричного дослідження психологічних особливостей прояву емоційного інтелекту в майбутніх психологів</em><em>. Виявлено тенденцію до підвищення рівня емоційного інтелекту в студентів з підвищенням курсу навчання. Визначено зниження емоційних перешкод в міжособистісному спілкуванні та підвищення рівня життєвої задоволеності. З’ясовано взаємозв’язки емоційного інтелекту, емоційних перешкод у спілкуванні та задоволеності від життя.&nbsp;&nbsp; </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/218 ТРИВОЖНІСТЬ ТА ЇЇ ПРОЯВИ У БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ВІЙНИ 2024-09-25T14:18:38+00:00 Алла РУДЕНОК rudenok-alla@ukr.net Ганна РУДИК Enni.ldinka@gmail.com <p><em>У статті розглядаються різні підходи до поняття тривожності, включаючи її визначення, прояви та фактори, що її спричиняють. </em></p> <p><em>Важливу частину статті присвячено особливостям тривожності батьків дітей з особливими освітніми потребами, зокрема їхньому емоційному і психологічному стану в умовах сучасних кризових ситуацій. </em></p> <p><em>Стаття також досліджує, як війна впливає на рівень тривожності. Соціально-політичні стресори та економічні труднощі під час війни посилюють психоемоційний стан батьків. Розглядається, як війна змінює сприйняття ризиків і страхів, а також які стратегії можуть допомогти зменшити тривожність у таких умовах.</em></p> <p><em>Стаття надає всебічний огляд теоретичних і практичних аспектів тривожності, підкреслюючи її складність і вплив на життя людей в умовах підвищеного стресу, особливо батьків дітей з особливими освітніми потребами.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/219 ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ 2024-09-25T14:27:02+00:00 Олена ВАСИЛЕНКО vasilenko.dm@ukr.net Оксана НАУМОВА ksynya75@meta.ua <p><em>У статті розглянуто психологічні аспекти, передумови розвитку психологічної стійкості студентів-психологів в умовах навчання в закладі вищої освіти. Розглянуто сутність понять «стійкість», «психологічна стійкість», «резильєнтність». Авторами статті наголошено на важливій ролі психологічної стійкості у формуванні особистісних та професійних компетенцій майбутніх фахівців. Визначено особливості розвитку психологічної стійкості майбутніх психологів як здатності протистояти стресовим ситуаціям, знаходити ресурси для відновлення, ефективно функціонувати, зміцнювати впевненість у власних силах. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/220 СУЧАСНІ ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОВЕДЕННЯ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ-ЛОГОПЕДА 2024-09-25T14:35:30+00:00 Любов КОСТИК kostyk@chnu.edu.ua Марія ОЛІЙНИК m.oliynyk@chnu.edu.ua <p><em>У статті розглянуто використання інноваційних технологій у професійній діяльності вчителя-логопеда, призначення яких полягає в </em><em>покращенні</em><em> корекційно-розвивальн</em><em>ої</em><em> робот</em><em>и</em><em> з дітьми. </em><em>Доведено, що п</em><em>оруч із традиційними ці технології, зокрема, арт-терапія (лікування творчістю), казкотерапія (корекція через інсценування казок, обігрування), естетотерапія (вплив за допомогою образотворчого мистецтва), музикотерапія (вплив через сприйняття музики), пісочна терапія, шишкотерапія та жолудетерапія (дотиковий вплив піска на відчуттєві рецептори), кінезіотерапія (логопедична та фонетична ритміка) та ін</em><em>.,</em><em> сприяють досягненню максимально можливих успіхів у подоланні мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку. </em></p> <p><em>Визначено значення інноваційних терапевтичних технологій, яке полягає є корекції та подоланні психологічних і мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/221 АПРОБАЦІЯ ПРОГРАМИ ПОДОЛАННЯ НЕГАТИВНИХ ПСИХІЧНИХ СТАНІВ У ПІДПРИЄМЦІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ ТА ЇЇ ЕФЕКТИВНІСТЬ 2024-09-25T14:42:39+00:00 Наталія НАУМЕНКО nnp5780356@gmail.com <p><em>Стаття присвячена </em><em>результатам порівняльного аналізу показників методик контрольної та експериментальної груп підприємців щодо проявів негативних психічних станів після застосування програми їх подолання.</em></p> <p><em>Визначено ефективність програми, про що свідчить поліпшення показників негативних психічних станів у підприємців після півторарічного впливу умов війни на психіку особистості і професійну діяльність. </em></p> <p><em>Водночас методики психодіагностики і авторську програму подолання негативних психічних станів у підприємців можна рекомендувати для діагностики і корекції негативних психічних станів в звичайних і екстремальних умовах. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/222 ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ СІМЕЙ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УМОВАХ ВІЙНИ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА 2024-09-25T14:51:13+00:00 Наталія ПОТАПЧУК natapotapchuk@gmail.com Дарина ЧОРНОМОРЕЦЬ darynka.chornomorets@gmail.com <p><em>У статті здійснюється вивчення життєдіяльності сімей військовослужбовців в умовах війни. З’ясовано, що війна деструктивно впливає на життєдіяльність сімей учасників бойових дій. Члени таких сімей мають безліч тривог та переживань за життя та здоров’я своїх рідних, які зі зброєю в руках захищають країну. До цього додаються проблеми з переїздами на нові місця служби, адаптації до нових життєвих обставин, а також обмежені можливості військовослужбовця, як шлюбного партнера, повноцінно виконувати сімейні ролі. Дружини учасників бойових дій відчувають побоювання за майбутнє своєї сім’ї і потребують психологічної просвіти та допомоги щодо подальшого планування сімейного життя і відновлення гармонійних взаємин з партнером. </em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/223 ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ОСІБ, ЯКІ ПЕРЕЖИЛИ ТРАВМІВНІ ПОДІЇ 2024-09-25T14:57:54+00:00 Людмила РОМАНОВСЬКА lroman@online.ua <p><em>У статті розглянуто теоретичні аспекти психологічної реабілітації осіб, які пережили травмівні події. Уточнено зміст понять «реабілітація» і «психологічна реабілітація»; охарактеризовано мету, основні завдання, принципи та методи психологічної реабілітації осіб, які пережили травмівні події. Автором статті з’ясовано, що травмівна подія характеризується раптовістю, руйнівною силою, інтенсивністю і призводить до психічного травмування людини. З огляду на це, у статті наведено етапи роботи психолога з психологічної реабілітації особи, яка пережила травмівну подію.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/224 ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ 2024-10-05T20:31:43+00:00 Олена КУЛЕШОВА kuleshovaO@khmnu.edu.ua Людмила МІХЕЄВА ludamixeeva@ukr.net <p><em>У статті представлений аналіз стану дослідження проблеми самореалізації особистості як складного соціально-психологічного явища. Проаналізовано процес самореалізації особистості через взаємодію внутрішніх і зовнішніх факторів, що впливають на становлення особистості в соціальному та професійному контекстах. Розглянуто роль самооцінки, вибору життєвих цінностей та цілей як ключових аспектів самореалізації. </em></p> <p><em>У статті наведено огляд теорій західних та українських дослідників, що вивчають різні аспекти саморозвитку. Також наголошується на важливості самопізнання, соціальної активності та творчого підходу для досягнення професійних і особистісних цілей.</em></p> 2024-09-26T00:00:00+00:00 Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs