РОЛЬ СОЦІЯЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ІНКЛЮЗІЇ В ПІДТРИМАННІ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я МОЛОДІ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ, СПРИЧИНЕНОЇ ВІЙНОЮ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-3-8Ключові слова:
соціяльна освітня інтеграція, ментальне здоров’я, життєві ресурси, невизначеність через війну, молоді люди, особи з інвалідністюАнотація
У статті представлено емпіричне дослідження щодо ролі соціяльної (освітньої) інтеграції в підтриманні ментального здоров’я молоді в умовах невизначеності через війну. Розв’язання поставлених завдань реалізовувалося за допомогою методів теоретичного опрацювання проблеми (аналіз, систематизація та порівняння), емпіричних методів (авторська анкета з запитаннями переважно відкритого характеру щодо власного здоров’я, ментального зокрема, та сенсожиттєвих пошуків), опитувальника для знаходження життєвих ресурсів (на основі моделі BASIC Ph М. Лахада)), математико-статистичних методів обробки даних та інтерпретаційних методів пояснення досліджуваних феноменів. В емпіричному дослідженні взяли участь 145 молодих осіб (20 з них – особи з порушеннями різного характеру) – здобувачі вищих навчальних закладів. Виявлено, що старша людина за віком наразі частіше звертається до актуалізації та задіяння таких життєвих ресурсів як віра, філософія та цінності життя, фізична активність, тілесні ресурси, а також когнітивні стратегії, а рідше – до уяви, мрій, спогадів та вираження емоцій і почуттів. Особам жіночої статі характерна краща здатність і можливість розпізнавати останні, їх виражати, шукати позитивні джерела емоційної підтримки (у родині, друзях зосібна). В осіб з інвалідністю серед життєвих ресурсів частіше резонують передусім соціяльні зв’язки, приналежність, соціяльна підтримка, а також філософія життя, віра, переконання та моральні цінності, когнітивні стратегії, уява, мрії, спогади. Важливо, щоб в умовах невизначеності через війну увиразнювалася на імперативних і перманентних засадах соціяльна освітня інтеграція позитивного змісту завдяки мультидисциплінарності та інтегрованому підходу, побудованому на актуалізації поліресурсності.