ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ ЮНАКІВ, ЯКІ ВІДДАЮТЬ ПЕРЕВАГУ КЛУБНОМУ ДОЗВІЛЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2023-2-3Ключові слова:
ціннісно-смислова сфера, субкультура, клубне дозвілля, молодь, здобувачі вищої освітиАнотація
У статті представлено результати теоретичного аналізу та емпіричного дослідження проблеми ціннісно-смислової сфери здобувачів вищої освіти, які проводять вільний час у клубах. Аналіз психологічної літератури з проблеми формування ціннісно-смислової системи сучасної молоді показав, що українська молодь схильна до аномічної деморалізованості, авторитаризму та соціального цинізму. В результаті чого у молоді не формується стійка система соціально орієнтованих цінностей і сенсів, яка відповідає перспективі розвитку демократичного суспільства.
На розвиток цінностей і сенсів в юнацькому більшою мірою впливає соціокультурне середовище, зокрема, молодіжна субкультура, що включає переваги, сленг, моду тощо. Від особливостей субкультури, в яку входить молода людина, багато в чому залежать життєві сенси, ціннісні орієнтації та конкретні життєві цілі.
Дослідження переважаючих життєвих цінностей і орієнтації на певні сфери, які є характерними для молоді, що веде клубне дозвілля, показало, що для них найбільш важливим є прагнення до високого рівня матеріального добробуту, переконаність в тому, що матеріальний достаток є головною умовою життєвого благополуччя. Високий рівень матеріального добробуту для таких людей є підставою для розвитку відчуття власної значущості та підвищеної самооцінки. Також для них важливі фізична привабливість і здоров'я, підвищення рівня освіти, розширення кругозору. Серед основних життєвих орієнтацій, що є на даний момент смисловими, у молоді цієї категорії превалює спрямованість на майбутнє, наявність конкретних цілей. Крім того, для них важливим є процес досягнення цих цілей. Хоча, вони схильні містифікувати події власної біографії, схильні до фаталізму і їх цілі та плани не мають реальної опори в сьогоденні і не підкріплюються особистою відповідальністю за їх реалізацію.