СИНЕРГЕТИКА ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИХ МЕТОДІВ, ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ І СІМЕЙНОЇ ПСИХОЛОГІЇ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/PT-2025-2-27

Ключові слова:

синергетика, психотерапевтичні методи, тренінгові технології, сімейна психологія, міждисциплінарний підхід, бойовий стрес, психологічна підтримка, адаптація, психоемоційне здоров’я

Анотація

У статті досліджується потенціал синергетичного підходу в поєднанні психотерапевтичних методів, тренінгових технологій та сімейної психології в умовах зростаючих викликів для психічного здоров’я сучасної людини. Синергетика як наукова парадигма дозволяє розглядати психіку індивіда, його міжособистісні взаємини та соціальні контексти як складні відкриті системи, що здатні до самоорганізації, адаптації й розвитку під впливом зовнішніх та внутрішніх чинників. На цій основі обґрунтовано доцільність інтеграції різних психотерапевтичних підходів, таких як когнітивно-поведінкова терапія, тілесно-орієнтовані техніки, арт-терапія, а також тренінгових форматів (особистісного зростання, емоційного інтелекту, комунікативної ефективності) в єдину цілісну модель роботи з особистістю. Особливу увагу приділено системній ролі сім’ї як ключового елементу психоемоційного середовища людини: впровадження елементів сімейної психотерапії в загальні терапевтичні програми дозволяє досягати глибшого та стабільнішого результату в процесі психокорекції. У межах міждисциплінарного підходу автори поєднують психологічну, педагогічну, соціологічну, нейропсихологічну та медичну перспективи, що дозволяє створити багатовимірну аналітичну рамку для розуміння сучасних психічних станів. Наводяться докази ефективності синергетичних моделей у роботі з наслідками бойового стресу, емоційного вигорання, посттравматичних станів, дезадаптації, зокрема серед військовослужбовців, освітян, медичних працівників та інших вразливих категорій. Окремий акцент зроблено на важливості тренінгових технологій як інструменту не лише навчального, а й психотерапевтичного впливу: тренінги розглядаються як форма активного опрацювання внутрішніх ресурсів, розвитку резильєнтності, підвищення комунікативної компетентності та зміцнення особистісної цілісності. У статті зазначено, що міждисциплінарна взаємодія фахівців (психологів, психотерапевтів, педагогів, соціальних працівників, медиків) є критично необхідною умовою побудови ефективних програм підтримки психічного здоров’я, особливо в умовах війни, соціальної турбулентності та колективних травм. Автори підкреслюють, що лише через поєднання зусиль різних галузей знання та практики можливе створення гнучких, адаптивних і стійких психологічних моделей, які відповідають складності сучасних людських запитів. У цьому контексті синергетичний підхід постає не лише як методологія, а як стратегія гуманістичного реагування на глибокі трансформації соціальної реальності.

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2025

Як цитувати

ДЕЦЮК, Т., ШЕСТАКОВСЬКА, Т., & ГАЛКІНА, К. (2025). СИНЕРГЕТИКА ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИХ МЕТОДІВ, ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ І СІМЕЙНОЇ ПСИХОЛОГІЇ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД. Psychology Travelogs, (2), 276–292. https://doi.org/10.31891/PT-2025-2-27

Номер

Розділ

Статті