ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ ЯК УМОВИ ГАРМОНІЙНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ Й ЕФЕКТИВНОЇ АДАПТАЦІЇ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-2-4Ключові слова:
цифрова компетентність, соціалізація підлітків, цифрова соціалізація, вебресурси, інформаційне суспільство, навчальна успішністьАнотація
У статті розглянуто проблему формування цифрової компетентності підлітків як важливого чинника гармонійної соціалізації та ефективної адаптації до умов сучасного інформаційного суспільства. Особливу увагу приділено впливу вебресурсів на навчальну успішність школярів.
Уперше досліджено взаємозв’язок між рівнем цифрової компетентності та ефективністю соціалізації підлітків у цифровому середовищі; визначено позитивні впливи та ризики цифрової соціалізації; проведено педагогічний експеримент, який підтвердив позитивний вплив інтеграції вебресурсів у навчальний процес на успішність учнів.
Доведено, що цілеспрямоване формування цифрової компетентності сприяє успішній адаптації підлітків до вимог інформаційного суспільства, розвитку критичного мислення, комунікативних навичок та підвищенню мотивації до навчання. В експериментальній групі продемонстровано зростання залученості учнів, покращення засвоєння знань. Використання вебресурсів дозволило підліткам навчатись у власному темпі та вдосконалити вміння користуватися цифровими інструментами у навчанні; онлайн-інструкції та відеоуроки підвищили якість підготовки до практичних занять, а віртуальні симуляції доповнили реальний досвід.