ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ, СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ, КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ТА АППЕРЦЕПЦІЇ У ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ТА ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-3-25Ключові слова:
емоційне вигорання, професійне вигорання, стрес, психологічні деструкції особистості, адаптація, психічне здоров’я, фахівці соціономічного профілю, військовослужбовці, екстремальні ситуації, соціальний інтелект, прогнозування соціальних наслідків, критичне мислення, когнітивна гнучкість, апперцепція, особистісна рефлексія, самооцінкаАнотація
Стаття присвячена розгляду теоретико-прикладних аспектів синдрому емоційного вигорання, соціального інтелекту, критичного мислення та апперцепції у військовослужбовців та фахівців соціономічних професій. Здійснено аналіз функціонування та взаємообумовлення емоційних, когнітивних та соціально-комунікативних феноменів особистості. На основі емпіричного дослідження серед військовослужбовців, а також психологів, педагогів, соціальних працівників та медиків встановлено взаємозв’язок між емоційним вигоранням, соціальним інтелектом, критичним мисленням та апперцепцією. Доведено, що розвинені когнітивно-аналітичні, соціально-комунікативні та ситуаційно-поведінкові навички сприяють зниженню рівня емоційного виснаження, натомість підвищена суб’єктивність сприйняття і його залежність від попереднього досвіду збільшує ймовірність розвитку d особистості синдрому емоційного вигорання.
Проведений аналіз зазначених феноменів та взаємозв’язків між ними сприятиме розумінню психологічних механізмів адаптації та дезадаптації особистості, опрацюванню ефективних заходів корекції психологічних деструкцій і розладів та профілактики психічного здоров’я. Зокрема, може бути врахований у розробці та впроваджені ефективних тренінгових програм корекції та профілактики професійного вигорання й інших психологічних деструкцій особистості.