ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ КОРЕКЦІЇ ЗВУКОВОГО СПРИЙМАННЯ У ДІТЕЙ ІЗ ФФНМ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-3-4Ключові слова:
фонетико-фонематичне недорозвинення мовлення, фонематичні процеси, логопедична корекція, дошкільний вік, інноваційні технології, корекційно-розвивальна роботаАнотація
У статті розглянуто причини, особливості, ступені порушення та психолого-педагогічні основи корекції звукового сприймання у дітей із фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення (ФФНМ) – складним мовленнєвим порушенням, що охоплює як труднощі зі звуковимовою, так і недорозвиток фонематичних процесів при збережених слухових та когнітивних функціях. Його своєчасне виявлення та цілеспрямована логопедична корекція є запорукою успішного мовленнєвого і загального розвитку дитини.
Аналіз результатів дослідження, в якому взяли участь 15 дітей дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення, показав, що лише у 13% досліджуваних було повністю сформоване фонематичне сприйняття. Більшість дітей дошкільного віку мали труднощі з повторенням складів із фонетично близькими звуками, їх диференціацією та правильною вимовою слів, що вказує на несформованість фонематичного аналізу та синтезу. Після проведення цілеспрямованої корекційної роботи у дітей дошкільного віку значно покращилося фонематичне сприйняття. Це свідчить про ефективність використаних методик і позитивну динаміку в корекційному процесі. Рання логопедична корекція є важливим фактором для успішного мовленнєвого розвитку, оскільки вона сприяє своєчасному формуванню базових артикуляційних і фонетичних навичок у дошкільному віці. Поєднання традиційних методик із новітніми технологіями забезпечує оптимізацію корекційно-розвивального процесу, роблячи його адаптивним і привабливим для дітей. Комплексний підхід, що враховує анамнестичні дані, індивідуальні особливості та цілеспрямовану роботу з розвитку фонематичного сприйняття та звуковимови, є запорукою успішної мовленнєвої реабілітації дітей дошкільного віку.