ЕФЕКТИВНІСТЬ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ТРЕНІНГУ У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-1-9Ключові слова:
соціально-психологічний тренінг, професійна орієнтація, студентська молодь, самопізнання, м’які навички, кар’єрне планування, ринок праці, методики професійної орієнтаціїАнотація
У статті подано комплексне дослідження ефективності соціально-психологічних тренінгів у формуванні професійних орієнтацій серед студентської молоді. Основний акцент дослідження зроблено на тому, як такі тренінги сприяють покращення розуміння студентами власних інтересів, здібностей, цінностей та професійних перспектив. У дослідженні пропонуються різноманітні методи, включаючи самопізнання, розвиток м’яких навичок, рольові ігри, моделювання кар’єрних ситуацій.
Запропоновано конкретний приклад тренінгу «Професійний Компас», який був проведений протягом трьох днів і включав етапи самопізнання, оцінки здібностей та стратегічного планування кар’єри. Ключові напрямки дослідження включають те, що соціально-психологічні тренінги допомагають студентам не тільки визначитися з вибором професії, але й розвинути важливі для кар’єри навички, такі як комунікація, робота в команді, саморегуляція та критичне мислення. Вони також сприяють підвищенню самоусвідомлення, розумінню ринку праці та зміцненню мережі професійних контактів.
Охарактеризовано стратегічний метод SWOT, що дозволяє студентам поглянути на свій кар’єрний вибір з урахуванням зовнішніх факторів, які впливають на ринок праці. Це допомагає молоді бути більш гнучкими та адаптивними до змін. Окреслено необхідності професійного ведення, адаптації до індивідуальних потреб учасників та пост-тренінгової підтримки для забезпечення довгострокового ефекту.
Обґрунтовано, що соціально-психологічні тренінги мають значний потенціал для покращення професійної орієнтації, що підтверджується як теоретичними розробками, так і практичними результатами, які свідчать про позитивні зміни у професійній самоідентифікації студентів. Це робить їх важливим інструментом у системі вищої освіти для підготовки молоді до успішної кар’єри.