ДИНАМІКА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ І МОТИВІВ УЧІННЯ ЗДОБУВАЧІВ ЗВО З ОБМЕЖЕНИМИ ФІЗИЧНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-2-18Ключові слова:
здобувачі з обмеженими фізичними можливостями, інклюзивна вища освіта, адаптивні дисципліни та практики, мотиви учіння, соціально-психологічна адаптаціяАнотація
У статті проаналізовано дослідження інклюзивної вищої освіти; показано, що засади проектування адаптивних дисциплін, спрямованих на подолання здобувачами з обмеженими фізичними можливостями їхніх когнітивних дефіцитів, є недостатньо розробленими. Дослідження виявило значущі відмінності між здобувачами зі значною втратою слуху, слабочуючими та представниками інших нозологій за мотивами престижу та трьома параметрами соціально-психологічної адаптації. Показано, що значуще зниження мотивації учіння відбувається у здобувачів з обмеженими фізичними можливостями від 1-го курсу до 3-го. У здобувачів 3-го курсу перестає бути значущим зв'язок мотивів творчого саморозвитку та загальної адаптивності, прийняття інших і внутрішнього контролю. Дані психолого-педагогічного моніторингу дозволяють дати рекомендації щодо проектування змісту адаптивних дисциплін і практик для здобувачів з обмеженими фізичними можливостями.