ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЧУЙНОСТІ У ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-1-7Ключові слова:
чуйність, емпатія, емоційний інтелект, співчуття, співпереживанняАнотація
У статті розглядається проблема розвитку чуйності як складної морально-психологічної якості у підлітків. Представлено теоретичні основи емпатії та чуйності, проаналізовано їх відмінності, зокрема чуйність визначається як категорія, що реалізується через комунікацію та безпосередньо проявляється у взаємодії з іншими людьми. У дослідженні наголошено на вікових психологічних особливостях формування чуйності у підлітків.
Емпіричне дослідження показало, що рівень чуйності серед підлітків варіюється від високого до низького. Виявлено ключові компоненти чуйності (когнітивний, емоційний, поведінковий), а також визначено рівні розвитку цієї якості. Результати дослідження підкреслюють важливість впровадження соціально-психологічних тренінгів та навчальних програм для розвитку чуйності у школярів, а також необхідність подальших досліджень, спрямованих на вивчення чинників, що впливають на розвиток чуйності в підлітковому віці.