РОЗУМІННЯ ВЛАСНОЇ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СУЧАСНИМИ ПІДЛІТКАМИ

Автор(и)

  • Людмила МАТОХНЮК Донецький національний університет ім. Василя Стуса https://orcid.org/0000-0002-6316-2352
  • Вероніка ШВЕЦЬ Донецький національний університет ім. Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31891/PT-2025-1-2

Ключові слова:

гендер, ідентичність, соціальні установки, самовираження, цінності, сім’я, стосунки, партнери, сімейні пари

Анотація

Стаття досліджує гендерну ідентичність підлітків, зокрема її невизначеність та конфліктність, що можуть спричиняти психологічний дискомфорт. Гендерна ідентичність розглядається як динамічний процес усвідомлення себе через соціальні ролі та поведінку. У статті обґрунтовано вибірку, враховуючи репрезентативність навчального середовища, вікову специфіку та статевий розподіл респондентів. Для збору даних було використано проективний метод незакінчених речень «Я – чоловік / жінка», який охоплює три компоненти гендерної ідентичності: змістовно-когнітивний, мотиваційно-діяльнісний та емоційно-оцінний. Підлітки переважно визначають себе через біологічну стать, поєднуючи традиційні гендерні уявлення з прагненням до рівності та самовираження. Хлопці орієнтовані на успіх і лідерство, дівчата – на безпеку та рівні права. Відзначено поступову трансформацію гендерних моделей і необхідність подальших досліджень.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

МАТОХНЮК, Л., & ШВЕЦЬ, В. (2025). РОЗУМІННЯ ВЛАСНОЇ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СУЧАСНИМИ ПІДЛІТКАМИ. Psychology Travelogs, (1), 16–27. https://doi.org/10.31891/PT-2025-1-2

Номер

Розділ

Статті