РОЗУМІННЯ ВЛАСНОЇ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СУЧАСНИМИ ПІДЛІТКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2025-1-2Ключові слова:
гендер, ідентичність, соціальні установки, самовираження, цінності, сім’я, стосунки, партнери, сімейні париАнотація
Стаття досліджує гендерну ідентичність підлітків, зокрема її невизначеність та конфліктність, що можуть спричиняти психологічний дискомфорт. Гендерна ідентичність розглядається як динамічний процес усвідомлення себе через соціальні ролі та поведінку. У статті обґрунтовано вибірку, враховуючи репрезентативність навчального середовища, вікову специфіку та статевий розподіл респондентів. Для збору даних було використано проективний метод незакінчених речень «Я – чоловік / жінка», який охоплює три компоненти гендерної ідентичності: змістовно-когнітивний, мотиваційно-діяльнісний та емоційно-оцінний. Підлітки переважно визначають себе через біологічну стать, поєднуючи традиційні гендерні уявлення з прагненням до рівності та самовираження. Хлопці орієнтовані на успіх і лідерство, дівчата – на безпеку та рівні права. Відзначено поступову трансформацію гендерних моделей і необхідність подальших досліджень.