РОЗВИТОК ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ТА САМОРЕАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2024-4-34Ключові слова:
відповідальність, структура відповідальності, розвиток, формування, компетентність, професійне зростання, самореалізація, майбутні фахівціАнотація
У статті досліджується відповідальність як ключовий чинник становлення майбутніх фахівців у процесі їхнього навчання. Проаналізовано концептуальні підходи до розуміння відповідальності в контексті професійної діяльності, що розглядалися вітчизняними та зарубіжними науковцями, такими як Г. Костюк, С. Максименко, І. Бех, Е. Еріксон, К. Роджерс, А. Маслоу, В. Франкл. Виокремлено структурні компоненти відповідальності, які включають когнітивний, емоційно-мотиваційний та поведінковий аспекти. Підкреслено роль моральної, юридичної, соціальної та особистісної відповідальності у професійній діяльності психолога. У ході емпіричного дослідження визначено прояви ставлення студентів до професійної відповідальності на різних етапах навчання. Виявлено суттєві відмінності між цими ознаками у студентів першого та четвертого курсів: випускники мають вищі показники когнітивного та регулятивного компонентів відповідальності, а також більш розвинений інтернальний локус контролю, що свідчить про їхню здатність усвідомлено приймати професійні рішення та відповідати за їхні наслідки. Запропоновано розширення програм підготовки майбутніх психологів за рахунок розвитку навичок самоконтролю, етичного мислення та рефлексії.