ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕСУРСНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/PT-2024-1-2Ключові слова:
фахове становлення, професійна ресурсність, фахівці соціономічних професій, майбутні психологи, професійна підготовкаАнотація
Пропонована стаття присвячена проблематиці розвитку професійної ресурсності майбутніх психологів в умовах російсько-української війни та пов’язаних з нею трансформаційних змін. Автори публікації здійснюють теоретичний аналіз структури професійної ресурсності та обґрунтовують важливість використання психологічного тренінгу як технології її удосконалення; презентують результати реалізації тренінгової прогами актуалізації професійних внутрішніх ресурсів та здійснюють оцінку її ефективності.
У рамках авторського дослідження психологічних особливостей ресурсного забезпечення професійного становлення майбутніх психологів доведена значущість таких компонентів професійної ресурсності, як емоційний інтелект та його складові, конструктивні копінг-стратегії «активне подолання» та «планування», креативність, мотивація професійної кар’єри служіння й її раціоналізація через захисний механізм психіки інтелектуалізацію. Важливу роль у забезпеченні професійної ресурсності відіграє самооцінка рівня професійного становлення.
З метою розвитку складових професійної ресурсності розроблена тренінгова програма актуалізації професійних внутрішніх ресурсів, яка інтегрувала в собі практики когнітивно-поведінкового напряму, позитивної психології, повного усвідомлення («mindfulness») та емоційної саморегуляції. У ній взяли участь студенти-психологи 2-4-их курсів СВО бакалавр і 1-ого курсу СВО магістр, які мали низькі показники самооцінки рівня професійного становлення та досліджуваних ресурсів.
Аналіз результатів реалізації тренінгової програми продемонстрував її ефективність у розвитку складових емоційного інтелекту (емоційної обізнаності та управління власними емоціями), конструктивних копінг-стратегій і самооцінки рівня професійного становлення. Крім цього, автори розвідки наголошують увагу на природніх змінах, що відбулись у структурі захисних механізмів психіки та копінг-стратегій у вибірці студентів-психологів і можуть бути пов’язані з впливом російсько-української війни.