ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Сніжана МАРЧУК Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-8530-3702

DOI:

https://doi.org/10.31891/PT-2023-3-15

Ключові слова:

прагнення до досконалості, студенти, вплив, рівні прояву, мислення, науковці

Анотація

У статті описані результати емпіричного дослідження особливостей перфекціонізму осіб юнацького віку. Актуальність  проблеми зумовлена у потребі у вивченні детальніше перфекціонізму як психологічного феномену, оскільки колосальних досліджень в Україні не проводилося. Для проведення дослідження були вибрані опитувальник вираженості перфекціонізму у юнацтва за допомогою методики О. Лози «Шкала перфекціонізму» та «Переглянутої шкали перфекціонізму Р. Слені. У дослідженні враховувались такі дані: спеціальність за якою навчаються студенти; рік навчання. Обробку результатів емпіричного дослідження проводили шляхом розрахунку відсоткового співвідношення осіб за рівнями прояву виділених ознак з наступною якісною інтерпретацією та змістовним узагальненням отриманих даних. За результатами методики О. Лози «Шкала перфекціонізму» загальна вибірка досліджуваних осіб юнацького віку характеризувалася переважанням представників з середнім (54 %) і високим (28%) рівнями особистісних стандартів діяльності й стосунків, низьким (45%) та середнім (43%) рівнями поляризації мислення, у яких основними формами вираження перфекціонізму є гіперперфекціонізм (18%) та конструктивний перфекціонізм (56%). З метою дослідження адаптивності – дезадаптивності юнацького перфекціонізму в досліджуваних осіб нами були розглянуті та проаналізовані результати, отримані за методикою Р. Слені «Переглянута шкала перфекціонізму». Більшій частині загальної вибірки досліджуваних осіб юнацького віку притаманні середній та високий рівні вираженості таких складових перфекціонізму, як «Високі стандарти» (43% - середній рівень та 36% - високий) та «Прагнення до порядку» (39% - середній рівень та 43% - високий), а також низький (39%) та середній (53%) рівні «Переживання невідповідності власним високим стандартам». Було визначено основні характеристики та рівні перфекціонізму у осіб юнацького віку. За результатами дослідження рівнів та форм вираженості серед досліджуваних осіб юнацького віку встановлено, що майбутнім психологам притаманний конструктивний перфекціонізм (за методикою О. Лози), що характеризується високим рівнем особистісних стандартів та низьким рівнем поляризації мислення. Найбільш характерною формою є адаптивний перфекціонізм (за методикою Р. Слені), для яких властивими є високі показники за шкалами «Високі стандарти» та «Прагнення до порядку».

##submission.downloads##

Опубліковано

29.09.2023

Як цитувати

МАРЧУК, С. (2023). ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ. Psychology Travelogs, (3), 154–166. https://doi.org/10.31891/PT-2023-3-15

Номер

Розділ

Статті