Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt <div class="additional_content"> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">ISSN</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> 2786-5568<br /></span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><strong>ISSN</strong> 2786-5576 (online)<br /></span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Публікується </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">з квітня 2021 року</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Видавництво: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Хмельницький національний університет</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> (Україна)</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Періодичність:</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> 4 рази на рік (щоквартально прийом до 28 числа останнього місяця) </span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Мови рукопису: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">змішаними мовами: українська, </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">англійська </span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Редактори: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Таїсія Комар</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> (м. Хмельницький, Україна)</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого ЗМІ: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Серія КВ № <a href="http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2023/01/pt-scaled.jpg">24780-14720Р</a> (27.04.2021).</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Реєстрація: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">фахове видання категорії "Б". Наказ Міністерства освіти і науки України про затвердження рішень Атестаційної колегії №185 від 20.02.2023 року.</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><br /></span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Умови ліцензії: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації разом з твором, який одночасно ліцензується за ліцензією <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Creative Commons Attribution International CC-BY</a>, що дозволяє іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому журналі</span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">. </span></span></strong></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Заява про відкритий доступ: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">журнал "Psyсhology Travelogs" забезпечує негайний відкритий доступ до свого змісту за принципом, що надання вільного доступу до досліджень для громадськості підтримує більший глобальний обмін знаннями. </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Повнотекстовий доступ до наукових статей журналу представлений на офіційному веб-сайті в розділі Архіви.</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Адреса: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Н</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">ауковий журнал “Psyсhology Travelogs”, Хмельницький національний університет, вул. 11, м. Хмельницький, 29016, </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Україна</span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">.</span></span></strong></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Тел .: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">+380673817986</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Електронна адреса: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">pt@khmnu.edu.ua</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Веб-сайт: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">http://pt.khmnu.edu.ua.</span></span></p> </div> uk-UA pt@khmnu.km.ua (Кравчик Юрій Васильович) pt@khmnu.edu.ua (Кравчик Юрій Васильович) Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЯВІВ ТРИВОЖНИХ СТАНІВ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/151 <p><em>Стаття присвячена проблемі тривожних станів студентів-психологів. Описано результати емпіричного дослідження прояву тривожних станів у студентів-психологів. Проаналізовано результати діагностики станів тривоги, агресії, фрустрації та ригідності у студентів-психологів. Проаналізовано особливості прояву реактивної та особистісної тривожності студентів-психологів. Проведено порівняльний аналіз рівня загальної тривожності студентів-психологів за гендерною ознакою. </em></p> Ольга ІГУМНОВА, Юлія ГАВРИЛЮК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/151 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕСУРСНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ В УМОВАХ ВІЙНИ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/150 <p><em>Пропонована стаття присвячена проблематиці розвитку професійної ресурсності майбутніх психологів в умовах російсько-української війни та пов’язаних з нею трансформаційних змін. Автори публікації здійснюють теоретичний аналіз структури професійної ресурсності та обґрунтовують важливість використання психологічного тренінгу як технології її удосконалення; презентують результати реалізації тренінгової прогами актуалізації професійних внутрішніх ресурсів та здійснюють оцінку її ефективності. </em></p> <p><em>У рамках авторського дослідження психологічних особливостей ресурсного забезпечення професійного становлення майбутніх психологів доведена значущість таких компонентів професійної ресурсності, як емоційний інтелект та його складові, конструктивні копінг-стратегії «активне подолання» та «планування», креативність, мотивація професійної кар’єри служіння й її раціоналізація через захисний механізм психіки інтелектуалізацію. Важливу роль у забезпеченні професійної ресурсності відіграє самооцінка рівня професійного становлення. </em></p> <p><em>З метою розвитку складових професійної ресурсності розроблена тренінгова програма актуалізації професійних внутрішніх ресурсів, яка інтегрувала в собі практики когнітивно-поведінкового напряму, позитивної психології, повного усвідомлення («mindfulness») та емоційної саморегуляції. У ній взяли участь студенти-психологи 2-4-их курсів СВО бакалавр і 1-ого курсу СВО магістр, які мали низькі показники самооцінки рівня професійного становлення та досліджуваних ресурсів. </em></p> <p><em>Аналіз результатів реалізації тренінгової програми продемонстрував її ефективність у розвитку складових емоційного інтелекту (емоційної обізнаності та управління власними емоціями), конструктивних копінг-стратегій і самооцінки рівня професійного становлення. Крім цього, автори розвідки наголошують увагу на природніх змінах, що відбулись у структурі захисних механізмів психіки та копінг-стратегій у вибірці студентів-психологів і можуть бути пов’язані з впливом російсько-української війни. </em></p> Лада МАЗАЙ, Світлана ДІХТЯРЕНКО Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/150 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНИЙ РЕСУРС ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ ТА УСПІШНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙ ТИПУ «ЛЮДИНА-ЛЮДИНА» https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/149 <p><em>У статті наголошено на необхідності розвитку такого психологічного ресурсу професійного становлення та успішної професійної самоактуалізації майбутніх фахівців професій типу «людина-людина» як соціальна зрілість. </em></p> <p><em>З’ясовано, що базовими, фундаментальними компонентами цього феномену є: по-перше, відповідальність, терпимість, саморозвиток та інтегративний компонент, яким є позитивне мислення, позитивне ставлення до світу. </em></p> <p><em>Виявлено особливості базових компонентів соціальної зрілості як психологічного ресурсу становлення фахівців соціономічного профілю.</em></p> <p><em>Запропоновано використання ряду стратегій для розвитку психологічної ресурсності в майбутніх фахівців, серед яких пріоритетними є тренінги з емоційного інтелекту, програми зменшення стресу, заняття з рефлективності, мотиваційні програми.</em></p> Таїсія КОМАР Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/149 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ЕМОЦІЙНА СТІЙКІСТЬ ЯК ЧИННИК ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/152 <p><em>У статті здійснено теоретичне вивчення й обґрунтування емоційної стійкості педагогів, проведено її науковий аналіз, узагальнено та систематизовано інформацію з означеної проблеми, отриману з наукових джерел.</em> <em>Емоційна стійкість є інтегративною якістю особистості, що має професійну значущість для роботи педагога у своїй галузі педагогічної діяльності. Підвищені вимоги до особистості педагога суспільством пред’являються, оскільки якість особистості педагога впливає на формування особистості учня. Виховання здорової особистості учнів сприймається як головний принцип освіти. Емоційна стійкість – це основна особиста компетенція педагога, без якого неможлива ефективна реалізація його трудових функцій.</em></p> Оксана ХУРТЕНКО, Світлана ДМИТРЕНКО Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/152 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 АНАЛІЗ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ З МАРКЕТИНГУ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/153 <p><em>У статті розглядаються результати емпіричного дослідження психологічних особливостей професійного становлення майбутніх менеджерів з маркетингу. В процесі дослідження було застосовано різні методики, за допомогою яких вивчались: рівень мотивації студентів на досягнення успіху та уникнення невдач, ставлення до навколишнього світу,&nbsp; до інших людей, до самих себе, основу світогляду й ядро мотивації життєвої активності, основу життєвої концепції і «філософії життя». </em></p> Андрій ГЕРАСИМЧУК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/153 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ІМІДЖ КОМАНДИРА КУРСАНТСЬКОГО ПІДРОЗДІЛУ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/154 <p><em>У статті здійснюється теоретичне вивчення психологічних умов, що впливають на імідж командира курсантського підрозділу. З’ясовано, що імідж командира курсантського підрозділу свідчить про вміння, знання, компетентність офіцера, а також цінності, якими він керується у професійній діяльності.</em> <em>Проаналізовано критерії вибору моделей поведінки командира підрозділу. Визначено місце та роль іміджу в процесі управління військовим колективом.</em> <em>Виділено групу внутрішніх та зовнішніх умов, що являють собою поєднання психологічних і соціально-психологічних умов.</em></p> <p><em>Окреслено перспективи подальшої розробки ефективних психологічних підходів щодо формування іміджу командира підрозділу.</em></p> Оксана ХУРТЕНКО, Світлана БУЧАЦЬКА Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/154 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ПЛАНІВ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ КОЛЕДЖІВ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/155 <p><em>У статті презентовано результати експериментального дослідження формування професійних планів у студенів педагогічних коледжів. Зазначається, що дослідження професійних планів складають стратегію соціальної поведінки людини в усіх багатоманітних сферах життєдіяльності – набуття певного соціального статусу, оволодіння певним рівнем освіти, тією чи іншою професією, побудови кар’єри, певного різновиду міграції і входження у певне соціальне середовище. За результатами формувального експерименту зафіксовано статистично значущі позитивні зрушення, які відбулись після застосування визначених в авторській програмі сукупності метoдик i процедур, об’єднаних у межах просвітницько-рoзвивaльнoї тренінгової роботи, щo забезпечують цiлеcпрямoвaний вплив на структурні елементи функцioнaльнo-пcихoлoгiчнoї моделі професійного планування педагогічної діяльності.</em></p> Валерій ІВАНОВ Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/155 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ДИНАМІКА ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕДЖУ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/156 <p><em>Професійна самосвідомість студентів педколеджу представлена сукупністю трьох компонентів: когнітивного, афективно-оцінного та поведінкового. Когнітивний компонент представлений характеристиками, що відображають вираженість професійно важливих рис, актуалізацію образу Я-ідеального, а також параметрами, що дозволяють оцінити рівень професійної ідентичності. Афективно-оцінний компонент характеризує самоставлення суб’єкта як студента педколеджу, а також ставлення до своєї навчально-освітньої діяльності. Поведінковий компонент відображає мотиваційно-ціннісні та регулятивно-діяльні аспекти, які детермінують успішність виконання професійної діяльності. В процесі професійної підготовки у педагогічному коледжі можна спостерігати динаміку становлення професійної самосвідомості студентів.</em></p> Ольга ГУЛЬБС, Олександр КОБЕЦЬ, Сергій ОЛЬХОВЕЦЬКИЙ Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/156 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНІ ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ У ПРАЦІВНИКІВ ІТ – КОМПАНІЙ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/157 <p><em>У статті представлено результати емпіричного дослідження особливостей прояву професійного стресу серед працівників ІТ-компаній. Визначено найбільш вразливі компоненти його проявів у досліджуваних респондентів. Здійснено обґрунтування авторської Програми психологічного супроводу професійного здоров’я працівників ІТ-компаній (далі – Програма). </em><em>В основу побудови Програми було покладено принципи створення здорової та продуктивної робочої атмосфери для членів професійних колективів, сприяння збереженню здоров'я та благополуччя працівників.</em></p> <p><em>Перевагою реалізованої Програми є те, що вперше </em><em>в комплексі заходів здоров’язберігаючих технологій застосовано елементи корекції харчування, вивчено особливості харчування та розроблено рекомендації щодо формування гігієни харчування працівників компанії, в комплексі заходів, спрямованих на профілактику та зниження впливу професійного стресу на особистість працівників.</em></p> Лілія ПЕРЦІЯ Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/157 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 МОТИВАЦІЯ ЯК ЗАСІБ ВПЛИВУ НА ПРОКРАСТИНАЦІЮ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/158 <p><em>Стаття присвячена вивченню ролі мотивації в управлінні прокрастинацією серед учнів старших класів. Було винесено на огляд результати дослідницької роботи впливу різних мотиваційних чинників на ефективність навчання та здатність учнів долати тенденцію до відкладання завдань. В статті розглядаються психологічні аспекти мотивації, такі як внутрішня та зовнішня мотивація, а також вплив саморегуляції. Ця стаття має значущість для педагогічної практики та допомагає в розумінні механізмів ефективного управління мотивацією як інструментом боротьби з прокрастинацією у навчальному середовищі.</em></p> Зінаїда АНТОНОВА, Олена ГЛАДКА Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/158 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/159 <p><em>У статті порушується проблема стресу і стресостійкості здобувачів вищої освіти, що істотно впливає на якість освоєння ними освітніх програм. На основі даних, отриманих за результатами їхнього опитування, досвіду викладання у закладі вищої освіти та аналізу наукових досліджень, сформульовано та проаналізовано основні стресогенні чинники здобувачів очної форми навчання, які співвіднесено за різними критеріями. Визначено різницю між характеристиками стресу у різні періоди навчання, у період сесії та міжсесійний період, а також серед тих, хто має різні рівні академічної успішності. Обґрунтовано найбільш значущі чинники стресу та запропоновано напрямки їхньої психопрофілактики і розвитку стресостійкості.</em></p> Людмила МОРОЗ, Марія БЕРЕЗЮК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/159 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 СУПЕРВІЗІЯ ЯК ОДНА З УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ-КОНСУЛЬТАНТІВ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/160 <p><em>У статті здійснено теоретичне дослідження понять супервізії та професійної ідентичності майбутніх психологів-консультантів. Встановлено, що професійна ідентичність є одним із найважливіших компонентів «Я» концепції людини, виступає показником її залучення у професійне співтовариство та умовою якості діяльності, що виконується. Представлено, що професійна ідентичність є одним із трьох критеріїв, який розкриває зміст поняття професійного становлення особистості. Метою статті є теоретико-емпіричне дослідження супервізії як важливої частини допомоги в професійному становленні та формуванні професійної ідентичності майбутнього психолога-консультанта, а також емпіричне визначення сформованості професійної ідентичності психолога та можливості отримувати супервізію. Отримані результати дали можливість стверджувати, що супервізія має значення не лише для окремого компонента професійної ідентичності, але й дозволяє активізувати розвиток усіх елементів ідентичності. </em></p> Олена ПЕТЯК, Олександр АЛЄКСЄЄВ Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/160 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ОСОБЛИВОСТІ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ І ПСИХОЛОГІВ З РІЗНИМ РІВНЕМ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/161 <p><em>Стаття присвячена дослідженню проблеми міжособистісної взаємодії майбутніх психологів і педагогів в залежності від рівня емоційної стійкості. <strong>&nbsp;</strong>&nbsp;Емоційна стійкість являється одним з важливих компонентів у структурі емоційно-вольової сфери, яка забезпечує належний рівень стресостійкості та вольового контролю. Були проаналізовані дослідження щодо проблеми емоційної стійкості майбутніх фахівців і здійснене емпіричне дослідження особливостей міжособистісної взаємодії в осіб з різним рівнем емоційної стійкості. В результаті дослідження виявлені достовірні відмінності у способах вирішення конфліктів та стилях міжособистісного спілкування в залежності від рівня емоційної стійкості. </em></p> Катерина ВАСЮК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/161 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ТРЕНІНГОВІ ТЕХНОЛОГІІ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ПСИХОЛОГІВ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/162 <p><em>У статті зазначено, що у розвитку комунікативної компетентності вагома роль відводиться соціально-психологічним тренінгам. Представлено структуру психологічної компетенції психолога. Вказано, що у закладі вищої освіти на спеціальності «Психологія» курсантам з метою формування їх комунікативної компетентності запропоновано «Тренінг розвитку професійних здібностей» та «Психотренінг». Представлено техніки розвитку активного, уважного та цілеспрямованого слухання; рефлексивного слухання (ехо-техніка, перефразування, резюмування); формулювання та постановки запитань; уміння налагоджувати та давати і приймати зворотний зв’язок; емпатійного ставлення до клієнта.</em></p> Людмила ЛЕВИЦЬКА Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/162 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ СТРУКТУРИ СУБ’ЄКТНОСТІ ФАХІВЦІВ КОМАНДИ СУПРОВОДУ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ПРАКТИКИ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/163 <p><em>У статті висвітлено проблематику пов’язану із суб’єктністю фахівців команди, що здійснюють психолого-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами. Проаналізовано загальний зміст концепції суб’єктності у деяких міждисциплінарних дослідженнях. На основі теоретичного аналізу, запропоновано авторське бачення щодо визначення поняття суб’єктності фахівця супроводу. Уточнено структурні компоненти суб’єктності фахівців, серед яких: інтернальність, рефлексивність, самоорганізованість, самодетермінованість, самоефективність. Презентовано результати емпіричного дослідження міри сформованості запропонованих компонентів суб’єктності фахівців супроводу, відповідно до змісту їх професійної діяльності в команді. Встановлено, що міра сформованості окреслених компонентів суб’єктності у команді супроводу знаходиться у межах середнього рівня. Зроблено припущення про тенденцію до ситуативності суб’єктності, як комплексного утворення професійної діяльності фахівців супроводу. </em></p> Яна ГАПОЧКА Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/163 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ОСНОВНІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ КОМБАТАНТІВ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/164 <p><em>Стаття присвячена актуальній проблемі забезпечення психологічної стійкості комбатантів. У статті пропонується огляд передумов порушення психологічної стійкості комбатантів в наслідок їх участі у бойових діях в російсько-Українській війні, характерних особливостей їх психофізичних станів та їх вплив на розвиток дезадаптативних процесів особистості військового</em>. <em>Описано різні способи відновлення психологічної стійкості комбатантів за допомогою психосоціальної адаптації. </em></p> <p><em>Автором обґрунтовано те, що адаптаційна робота з учасниками бойових дій включає використання різноманітних методів, таких як соціальні, психологічні, педагогічні, правові, медичні, фінансово-економічні, інформаційні та трудові. Також було звернено увагу, що оптимізація взаємодії між психологом та комбатантом повинна відбуватися як на індивідуальному і груповому рівнях так і на рівні громади.</em></p> Роман ПОПЕЛЮШКО Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/164 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПРОГРАМА ОНЛАЙН-ТРЕНІНГУ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ РЕПРОДУКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ЖІНОК В СУЧАСНИХ СІМ’ЯХ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/165 <p><em>Стаття присвячена розробці та впровадженню онлайн-тренінгу з розвитку психологічних особливостей репродуктивної поведінки жінок у сучасних сім’ях. Основні завдання тренінгу включають формування позитивного самовідношення, розвиток основних складових особистісної зрілості, усвідомлення системи цінностей та розширення знань про структурні компоненти образу материнства. Розробка програми ґрунтується на принципах системності, обліку вікових та індивідуально-психологічних особливостей, відповідності цілей тренінгу його змісту, комплексності методів психологічної інтервенції та інших. Програма складається з трьох етапів та чотирьох блоків, кожен із яких спрямований на розвиток конкретних аспектів особистісного зростання. Важливим елементом є використання різноманітних вправ і методик для досягнення поставлених цілей. Застосування принципу дистанційної роботи та використання віртуальних платформ забезпечує ефективність тренінгу в умовах онлайн-спілкування. Автори розраховують, що отримані результати сприятимуть покращенню психологічного стану та якості життя жінок у сучасних сім’ях.</em></p> Алла РУДЕНОК, Олена ПЕТЯК, Наталя ХАНЕЦЬКА Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/165 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНІ РЕСУРСИ РОДИНИ В УМОВАХ ВІЙНИ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/166 <p><em>У статті здійснюється вивчення психологічного ресурсу родини, який сприяє емоційній підтримці та психологічному захисту членів родини. З’ясовано сутність поняття «психологічні ресурси родини». Виявлено найважливіші моделі поведінки членів родини для реалізації емоційної функції родини в умовах війни: берегиня (захисник), друг, лідер, мотиватор (муза), оптиміст, порадник, слухач, співрозмовник, розрадник, гуморист. Розроблено практичні рекомендації членам родини щодо реалізації емоційної функції в умовах війни.</em></p> Євген ПОТАПЧУК, Наталія ПОТАПЧУК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/166 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ-ПРИКОРДОННИКІВ В УМОВАХ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/167 <p><em>У статті аналізуються підходи науковців до визначення резильєнтності. За результатами цього аналізу, а також із урахуванням специфіки професійної діяльності офіцерів-прикордонників визначено психологічні умови розвитку резильєнтності майбутніх офіцерів-прикордонників в умовах вищого військового навчального закладу: розвиток професійної мотивації курсантів на успіх через оптимістичний стиль мислення; застосування педагогами психологічних механізмів формування у курсантів локус контролю під час розв’язування навчально-професійних завдань; створення належного навчально-методичного забезпечення освітнього процесу; формування критичного мислення майбутніх офіцерів-прикордонників; активне застосування тренінгових технологій з екстремальних видів діяльності.</em></p> Юлі СТРАЖНИК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/167 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ СПОЖИВАЧА, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ПЕРСОНАЛІЗАЦІЮ РЕКЛАМНИХ СТРАТЕГІЙ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/168 <p><em>В</em><em> статті представлені результати</em><em> дослідження психологічних особливостей споживачів реклами, що впливають на її персоналізацію. Визначено, що рекламне повідомлення стає більш ефективним, якщо воно спрямоване на певний сегмент цільової аудиторії, що має спільні характеристики, у процесі купівлі товарів і послуг сучасні споживачі демонструють різні поведінкові патерни, на процес прийняття рішення про покупку впливає низка факторів. Авторами доведено, що формування рекламної кампанії залежить від індивідуально-типологічних особливостей людини. Розуміння того, як споживачі обирають конкретні товари з ряду альтернативних, дозволяє адаптуватися до споживчої поведінки. Однак за певних умов можна також ефективно управляти поведінкою споживачів, і маркетинг має для цього значний арсенал інструментів.</em></p> Олена КУЛЕШОВА, Ксенія ЧЕРНИШОВА Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/168 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СПРИЙНЯТТЯ ОБРАЗУ МАЙБУТНЬОЇ ПРОФЕСІЇ СТУДЕНТАМИ-ПСИХОЛОГАМИ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/169 <p><em>У статті подано результати емпіричного дослідження сприйняття образу майбутньої професії студентами-психологами. Для дослідження були використані: анкета </em><em>«Уявлення про професію психолога»</em> <em>(анкети Д.&nbsp;Ветоха, Л.&nbsp;Подкоритової у модифікації А.&nbsp;Никитюк); методика «Двадцять тверджень», або «Хто я?» (М.&nbsp;Куна і Т.&nbsp;Макпартленда); методика «Диференційно-діагностичний опитувальник» (ДДО); опитувальник «Статус професійної ідентичності» (О.&nbsp;Радзімовська); опитувальник професійної спрямованості (ОПС) (Д.&nbsp;Голланд). Виявлено, що більшість досліджуваних ідентифікують себе із професією психолога, відповідають цьому психотипу за методиками ДДО і ОПС. Сприйняття образу майбутньої професії у досліджених студентів-психологів переважно реалістичне, однак, виявлені студенти, сприйняття образу майбутньої професії у яких є недостатньо реалістичним і дещо стереотипізованим. </em></p> Лариса ПОДКОРИТОВА, Анастасія НИКИТЮК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/169 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПЛИВУ ТРИВОЖНОСТІ НА САМООЦІНКУ В СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/170 <p><em>У статті представлено аналіз психолого-педагогічних досліджень щодо проблеми впливу тривожності на самооцінку в юнаків. Висвітлено зміст поняття тривожності та самооцінки особистості. Досліджено, що тривожність виникає у ситуаціях невизначеної небезпеки, це є емоційним станом, що проявляється через очікування неблагополучного розвитку подій. Самооцінка особистості є оцінкою людини своїх якостей, самій собі, своїм здібностям, а також тому місцю, яке вона займає в соціальному середовищі. Самооцінка особистості свідчить про соціальну адаптованість людини, самооцінка є регулятором поведінки та діяльності, який збирає весь життєвий досвід людини. Як самооцінка, так і тривожність є тими характеристиками, які є дуже важливими для формування та розвитку особистості в юнацькому віці, під час навчальної діяльності, під час становлення у професійній діяльності. З’ясовано,що тривожність має вплив на формування та розвиток самооцінки особистості юнацького віку.</em></p> Наталія БЕРЕГОВА, Алла ШЕРЕМЕТ, Ганна СОЛОДОВНИК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/170 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВПЛИВ РЕКЛАМИ НА ПОКУПЦЯ ПРИ ВИБОРІ БРЕНДОВОГО ОДЯГУ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/171 <p><em>У статті</em> <em>здійснюється теоретичне вивчення психологічного впливу реклами на </em><em>покупця</em><em> у процесі вибору модного бренду та його придбання. Виявлено, що володіння брендовою річчю відіграє важливу роль у формуванні самооцінки та соціальної ідентичності споживачі. Також, вплив реклами на споживача є суттєвим, оскільки сприяє усвідомленню бренду, формуванню асоціацій, підвищує його пізнаваність та стимулює бажання придбати продукт, використовуючи для цього візуальні та емоційні стратегії. З’ясовані ознаки, які вказують на негативні емоції та стрес, пов’язані з неможливістю придбати її, що в подальшому здатне впливатина психологічне і фізичне здоров’я споживача. </em></p> <p><em>Встановлено, що рекламні стратегії, такі як використання відомих особистостей та присутність у соціальних мережах стимулюватиме попит на брендові речі також, призводитиме до збільшення витрат і надмірних очікувань. А використання маніпулятивних технік впливу реклами на споживача, підштовхує їх до покупки, створення штучної необхідності продукту, використання емоційного впливу, підсилення соціального тиску або створення ілюзії ексклюзивності. Більшість споживачів розглядають покупку брендової річчі як засіб підтримки свого статусу та ідентичності, що призводить до залежності від матеріальних речей та втрати автентичності. Окреслено перспективи подальших дослідження для вивчення впливубрендового споживання на соціальні відносини та емоційний стан споживачів для розробки ефективних інтервенцій.</em></p> Людмила КОЗЛОВСЬКА, Євген ПОТАПЧУК Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/171 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО ІМІДЖУ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОЇ СФЕРИ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/172 <p><em>У статті проведено теоретичний аналіз психологічних особливостей, що впливають на формування іміджу та виявляються в професійній сфері. Проаналізовано основні функції професійного іміджу, серед яких важливими є: професійна самоідентифікація та приналежність; професійний тренінг та саморозвиток; професійний контроль та самоуправління власною поведінкою; професійний самовираз та самопрезентація. Охарактеризовано структурні компоненти іміджу: зовнішні атрибути (стиль одягу, аксесуари, зачіски); внутрішні характеристики (морально-етичні та духовні установки); індивідуально-психологічні особливості; міжособистісні аспекти, такі як навички самопрезентації та комунікативність. Виокреслено основні групи психологічних показників-критеріїв, що формують професійний імідж у фахівців соціономічних професій: індивідуальні властивості особистості: цілеспрямованість, впевненість, стресостійкість; професійно-направленні якості: ораторські уміння, вирішення конфліктів, уміння вести дискусії; соціально-психологічні якості: публічність, статусність. Встановлено, що сучасний імідж фахівців у соціономічній сфері характеризується рядом психологічних особливостей, включаючи професійну компетентність, емпатію, співрозуміння, проактивність, ініціативність, професійну етику, гнучкість, адаптивність, інноваційність та ефективність комунікації. Розроблено психологічні рекомендації, що сприятимуть розвитку психологічної готовності фахівців соціономічної сфери до покращення індивідуального іміджу та полегшення процесу адаптації в соціумі. Перспективи&nbsp; подальших досліджень передбачено у розробці психологічного супроводу щодо розвитку сучасного іміджу фахівців соціономічної сфери.</em></p> Оксана ВАРГАТА, Віта СОЛОВЕЙ Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/172 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000 ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА ОСОБИСТІСНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/173 <p><em>Стаття присвячена висвітленню психологічного змісту феномену відповідальності особистості на основі аналізу її психологічних компонентів. Проблема відповідальності зосереджує увагу дослідників різних наукових галузей. Діапазон досліджень свідчить насамперед про безумовну значущість відповідальності у всіх сферах життєдіяльності. У загальнонаукових розвідках відповідальність пов’язується з такими категоріями, як вибір, досягнення, здібності та можливості особистості. Уявлення про системний характер відповідальності передбачає, що вона є не просто однією з властивостей особистості, а її інтегральною якістю, механізмом організації життєдіяльності людини, яка значною мірою визначає якість та успішність діяльності. Завдяки відповідальності досягається особистісна зрілість та інтегрованість.</em></p> <p><em>Відповідальність особистості ґрунтує їй можливість бути суб’єктом, «автором» свого життєвого шляху, переконаним у можливості керувати власним життям, здатність прогнозування майбутнього, осягнення сенсу життя та досягнення життєвої задоволеності.</em></p> Валерія БОНДАРЕНКО Авторське право (c) 2024 Psychology Travelogs https://pt.khmnu.edu.ua/index.php/pt/article/view/173 Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 +0000